And he sang as he stowed that jumbuck in his tucker-bag, you'll come-a Waltzing Matilda with me

Frågor först!

Nej jag hade inte valt någon annan organisation än Rotary, de är säkrast och bäst och folk som åker med andra kan ju säga åt mig att bevisa det hur många gånger de vill men det ÄR så. Rotary är de bästa.
Ehm jag ska nog inte vara för hård när du skriver att du vill bo på stranden vid ett shoppingcenter eftersom innan jag åkte trodde jag att jag skulle bo i Sydney på stranden. Ett utbytesår är INGEN semester. Vilken organisation du än åker med så kan du hamna i öknen i Australien. Hade jag gjort det så hade jag varit glad, det hade varit mycket lättare att skaffa kompisar och tänk vilken unik upplevelse.
Tro mig jag känner folk som bor i familjer vid stranden i enorma hus nära shoppingcenter och allt men det är inte det som är viktigt. INTE NÅGONSTANS. Är det en dålig familj så spelar det ingen roll hur nära havet eller stan du bor i, om du inte trivs där du bor så förstör det allt. Jag hade mått fruktansvärt dåligt om jag inte fått bra familjer.  Du vill väl hellre bo några timmar från havet i en familj som bryr sig och med bra förutsättningar än att sitta i ett mansion hos en familj som inte skulle kunna bry sig mindre?
Det du frågade om deras regler, man lär sig att ta sig runt allt. Communication is control har jag lärt mig.

Nej Australien har inget med cheerleaders eller något filmiskt att göra, det är ingen amerikansk high school film. Det enda som stämmer är hur mycket folk skvallrar ( extremt).
Om du hamnar på en privatskola så är det inte en chans att du kan ändra skoluniformen. De får rabies om man bryter mot reglerna, det enda du kan komma undan med är om du rullar upp kjolen lite. Men det är inte värt att inte följa reglerna. Public schools är mycket mer avslappade men public schools är också public schools...
Nej såklart de förväntar sig att du inte kan prata utan brytning och utan fel! Jag har ju brytning men jag pratar flytande med få fel och min engelskan jag pratar är nu aussie engelska!

Rotarys dating regel är för att förhindra att du bara är med en person hela tiden, i vissa distrikt i andra länder är de jääättestränga men i Australien blir du inte hemskickad. I Usa får du dejta så länge du inte blir för kär haha.

Nopes du väljer inte distrikt du får önska men inte säkert att du får det du önskar.

Hoppas att du inte tog illa upp jag får bara panik när jag ser folk som skriver " jag vill bo i kalifornien ett år på stranden och sola varje dag" eller dylikt. För ett utbytesår är allra minst om vad du har när du kommer dit utan vad du gör det till. Hamnar du i Broken Hill timmar från havet och storstaden så gäller det att inte tänka usch det kommer bli skithemskt och komma dit med den attityden för då kommer inte folk bry sig om dig. Australien är långt ifrån bara sol och bad och surfing.

Bara så att du vet, du är bara 13 år än och dina förväntingar kommer troligtvis ändras innan du åker men detta måste du verkligen veta innan.

Lycka till!


MELBOURNE WAS AWESOME!!

Vi bodde hos Katie ( min värdsyster) som pluggar i Melbourne.
Första dagen var Katie på jobbet och Carolyn hade något möte så Georgina, Katies house mate tog mig runt och visade mig centrum. Det ser ju ut som Göteborg!! Visserligen en miljon gånger större men ibland kändes det som att gå runt på kungsportplatsen eller Vasa. Byggnaderna var inte lika gamla men på en plats kändes det som att stå på järntorget. Jätteskumt.  Vi gick och såg Ned kelly's armour. Ned kelly var en brottsling som rånade folk och dödade poliser. Han byggde sin egen rustning av skrot som tydligen fungerade bra för han blev inte fångad förräns han var gammal.
Sen hittade jag ett par drop dead gorgeous skor för 300 dollar så jag gick ut från affären med brustet hjärta, i affären bredvid såg jag exakt samma skor ( inte lika, SAMMA) för 100 dollar! Jag provade dem men det var skitskum passform på dem så det var helt enkelt inte meant to be.
Hon visade mig runt i stan, vi pratade om Torrens river i Adelaide som de tog bort allt vatten ur förra året och hittade massa stulna bilar och vapen och döda människor samt en död bebis i barnvagn.. Om jag tyckte floden var äcklig innan så vill jag inte ens tänka på hur filthy svanarna som simmar runt där måste vara. BLÄ

Vi åt middag i de alternativa kvarteren där man kan gå runt utan byxor och folk rbryr sig inte. Det var mycket hippies och lesbiska. Stället hette Vegie Bar och var en av de bästa restauranger jag varit på! Jag skulle kunna vara vegetarian om jag fick äta där varje dag. Samt Vegan och glutenallergisk. Det var bäst.

Dagen efter åkte vi till ett DFO ( direct factory outlet) När vi gick in tänkte jag hoppsan, hejdå pengar men jag spenderade inte så mycket som jag trodde. Köpte en tröja från abercrombie, en väska därifrån samt en klänning från någon miniaffär som var pinsamt billig.

Igår var vi på Queen Victoria Market där man kan köpa allt från grönsaker till skinnjackor till blomljus till fotmassage. Jag höll på att ramla över en liten kines eller vad det var när vi skulle köpa frukt, hon vände sig om med frukt i hela ansiktet och skrek YUM YUM YOU TLY YOU TLY!!! Och tryckte upp ett blodplommon i ansiktet på mig. Tack tack!
Jag köpte mitt väldigt första par Ugg boots på marknaden. Australien uppfann ju dem eller något och även om jag har varit emot dem innan så hittade jag ett par jättefina i riktigt läder och fårull och Carolyn sa att om du åker härifrån utan ett par riktga aussie uggs så är du ingen bra utbytesstudent, plus att detta är det finaste märket för ett väldigt bra pris! Så jag tog dem och jag är faktiskt nöjd! Jag kommer inte ha dem till skolan i Sverige för då kommer jag inte få några vänner men typ när man går till gymmet ( ja jag ska fortsätta på gymmet mamma och pappa jag SAKNAR gymmet hemma!) eller bara.. Ska någonstans. Skönaste skor som finns.
Den dagen fick jag kramp i fötterna, jag hade slightly för små skor och det var hemskt!  Carolyn är snäll men har inte mycket medlidande om man är sjuk eller har ont och hon trodde att jag bara hade ömma fötter efter att ha gått men det var kramper och jag höll på att börja gråta. Hade jag gått med mamma så hade jag satt mig ner någonstans och vägrat gå förräns det släppt lite men Carolyn springer nästan när hon går så jag hade shin splints och mådde illa pga fötterna. Då hade jag hemlängtan haha. Jaja nu är det över!
Melbourne var jäääättefint!

Bilder


Klocka som öppnades och spelade Waltzing Matilda varje timma i shoppingcentret



Ned Kellys armour



Gott?



Melbourne





Bästa restaurangen



Med aktivisttoalett! Det är greenpeace folk som äger stället och toaletterna var såna att när man spolade så kom först vatten ur kranen man tvättade händerna med som sedan rann ner i toan och blev spolvatten!
Detta var herrtoan, som jag dessutom råkade gå in på 3 gånger...



Carolyn Katie at Vegie Baaar


Shopping, jag har alltid skitsvårt att hitta grejer jag gillar! Men jag är nöjd med det jag hittade



Polisen i Melbourne har ett band



Luna Park


Gick upp 5 imorse nu ska jag gå och dö på sängen

Över och ut


Kommentarer
2010-01-16 @ 18:10:20
Måste bara fråga -vad sjutton är det som ligger under smörklicken? Är det opoppade popcorn? Det ser.... inte gott ut :P
lippen
2010-01-17 @ 10:32:35
Härligt Aurora.

Följer med spänning dina äventyr och impas av allt du lärt och skriver om.

Lippen
Elin
2010-01-17 @ 12:50:21
Hej! Kan du inte spela in en film så att man får höra hur din engelska låter? :)

Du har förövrigt en jätterolig blogg, med intessant läsning och bilder. Skulle dock vara roligt om du kunde lägga in lite mer skilnader mellan Sverige och Australien och om det är något särskilt man ska tänka på om man själv ska resa dit (själv ska jag åka i december som utbytesstudent och stanna ½-1 år, är inte säker på hur länge än..)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

« Till bloggens startsida